csharpdotnet

csharpdotnet

سی شارپ دات نت
csharpdotnet

csharpdotnet

سی شارپ دات نت

پاور پوینت برونسپاری


پاور پوینت برونسپاری

اسلایدهای پرزنت برونسپاری

دانلود پاور پوینت برونسپاری

برونسپاری
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 183 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55

اسلایدهای پرزنت برونسپاری

دانلود پاور پوینت برونسپاری

پاورپوینت روان شناسی تربیتی 79 اسلاید


پاورپوینت روان شناسی تربیتی 79 اسلاید

روان شناسی تربیتی Educational Psychology پاورپوینت

دانلود پاورپوینت روان شناسی تربیتی 79 اسلاید

روان شناسی تربیتی Educational Psychology  
 پاورپوینت
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1499 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

پاورپوینت روان شناسی تربیتی 79 اسلاید

قابل ویرایش در قالب پاورپوینت .

 

بخشی از متن اسلاید ها :

•” روان شناسی تربیتی ”
Educational Psychology

روان شناسی پرورشی(تربیتی) شاخه ای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به پرورشکاران در امر پرورش است.

روانشناسی پرورشی یعنی کاربرد اصول و قوانین علم روان شناسی در امر پرورش.

•” معلمان کارآمد ”

1. پرورش مهارتهای فکری

2. ایجاد خود پنداره و انگیزش

3. اداره محیط کلاس

4. درس دادن

5. ارزیابی یادگیری

6. پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان خاص

7. یادگیری مادام ا لعمر

نمودار” رویکردهای روانشناسی“

•” رویکرد رفتاری ”

•رویکرد رفتاری تنها به آن دسته از فعالیتهای برونی جاندار توجه دارد که قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.

•این نظر که تنها رفتار باید موضوع روانسناسی باشد اولین بار در نیمه اول قرن بیستم توسط واتسون عنوان شد.

•پس از ایشان روانشناسان دیگری ازجمله اسکینر (روان شناسی محرک-پاسخ)این دیدگاه را توسعه دادند.

•” رویکرد شناختی ”

•رویکرد شناختی با فرایندهایی مانند ادراک،به خاطر سپردن، استدلال،تصمیم گیری،حل مسئله، و نیز رابطه اینها با رفتار سروکار دارند.

•این دیدگاه واکنشی در مقابل محدودیتهای دیدگاه رفتاری است.

•در این دیدگاه بر اساس مقایسه ذهن انسان با کامپیوتر به نتایج جالبی رسید ند.

و........

دانلود پاورپوینت روان شناسی تربیتی 79 اسلاید

پاورپوینت تحلیل و بررسی اختلال های روانی شایع در خانواده


پاورپوینت تحلیل و بررسی اختلال های روانی شایع در خانواده

پاورپوینت تحلیل و بررسی اختلال های روانی شایع در خانواده دارای 433 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات433
حجم6960 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیروانشناسی

توضیحات کامل

پاورپوینت تحلیل و بررسی اختلال های روانی شایع در خانواده دارای 433 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 

فهرست مطالب

آیا شما هم استرس دارید؟
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
درباره استرس و روشهای مقابله با آن
تعریف استرس
مراحل سه گانه استرس
تیپ های شخصیتی
تیپ مضطرب
تیپ ایده آل گرا
تیپ ماجراجو یا هیجان طلب
مشکلات و مسائل چهار نوع تیپ شخصیتی
وقتی دچار فشار روانی و استرس می شویم در جسم و روان ما چه اتفاقاتی روی می دهد؟
استرس با تظاهرات ذهنی و احساس
استرس با تظاهرات رفتاری ظاهر
روش های کاهش استرس
تنهایی و استرس
درمان استرس با خنده
برای مقابله با استرس بیشتر بخندید
تاثیر تغذیه بر استرس
توصیه روانشناس

پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
آشنایی با اضطراب در یک نگاه
تعریف اضطراب طبیعی
زندگی با اضطراب چگونه است؟
تفاوت ترس و اضطراب
خصوصیات روانی اضطراب و ترس
استرس تعارض و اضطراب
علائم روانشناختی و شناختی اضطراب
اعمال انطباقی اضطراب
دو نمونه از شهر حال افرادی که دچار اضطراب بوده اند
علائم رایج اصطراب و توصیف‌های افراد دچار اضطراب شدید
توصیف بیماران از وضعیت خودشان (شرایط اضطراب زا)
اضطراب تا چه اندازه رایج است؟
چرا دچار اضطراب می¬شوم؟
بهنگام اضطراب در مغز چه می¬گذرد؟
برای مداوای اضطراب چه می¬کنند؟
چگونه می¬توان اضطراب را مهار کرد و من چه می¬توانم بکنم؟
اختلال اضطرابی چیست؟
چه زمانی می¬توانم کمک بگیرم؟
واقع‌بین باشید
در موقعیت قرار بگیرد
توصیه ی روانشناس

پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
بی اشتهایی عصبی
آیا شما به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستید؟
آشنایی با تاریخچه بی اشتهایی عصبی در یک نگاه
تعریف بی اشتهایی عصبی
علائم و نشانه های بالینی بی اشتهایی عصبی
مقایسه تغییرات رفتاری و روانشناختی گرسنگی با بی اشتهایی عصبی
همه‌گیرشناسی یا میزان شیوع بی اشتهایی عصبی
عوامل ایجاد کننده بی اشتهایی عصبی (سبب شناسی)
نمونه ای از شهر حال فردی که بی اشتهایی عصبی مبتلا بوده است.
روش های درمان بی اشتهایی عصبی
رفتار درمانی حمایتی
خانواده درمانی
آزمایش های تشخیصی
تست‌های آزمایشگاهی
معیارهای تشخیص بی‌اشتهایی عصبی
معیارهای تشخیصی DSM جهت بی‌اشتهایی عصبی
درمان دارویی
مراقبت پزشکی
درمان فردی
درمان گروهی
بستری شدن در بیمارستان
چالش‌های موجود در درمان بی‌اشتهایی عصبی
درمان‌های جایگزینی که جهت کاهش اضطراب به کار می‌روند
تغییر شیوه زندگی
نکات اساسی درمان
پیشگیری
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
تعریف پرخوری عصبی
علائم و نشانه های بالینی پرخوری عصبی
ویژگی های روانشناختی همراه پرخوری عصبی
همه‌گیرشناسی یا میزان شیوع پرخوری عصبی
ایجاد کننده پرخوری عصبی (سبب شناسی)
الگوی خانوادگی پرخوری عصبی
روش های درمان پرخوری عصبی
عوامل خطر
آمادگی برای ویزیت پزشک
سوال های خود را یادداشت کنید تا از پزشک تان بپرسید
چه انتظاراتی می توانید از پزشک خود داشته باشید؟
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
کمک به یک دوست با علائم پرخوری عصبی
آزمایش های تشخیصی
معیار های تشخیصی برای پرخوری عصبی
درمان دارویی
خطر ناشی از داروهای گیاهی و مکمل های غذایی
تغییر شیوه زندگی
مقابله و پشتیبانی
دریافت خدمات
توصیه های مقابله برای والدین
نوجوان تان را از نگرانی هایتان مطلع نمایید، اما هرگز او را سرزنش نکنید
پیشگیری

بیماری صرع چیست؟
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
بیماری صرع
میزان شیوع صرع
انواع صرع
علت صرع
تشخیص صرع
سیمای روانپزشکی صرع
اختلال های جنسی و صرع
بارداری و صرع
درمان صرع
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
آزمایش های تشخیصی
توصیه ی روانشناس

آیا واقعاً بیمارم یا اینکه خودم را به بیماری زده ام؟
نگرانی مفرط در مورد بیماری
شرح حال بیمار مبتلا به اختلال خود بیمار انگاری
بحث بیشتر درباره بیماری این بیمار
بحث بیشتر درباره بیماری این بیمار
میزان شیوع اختلال خود بیمار انگاری
روش های درمان اختلال خود بیمار انگاری
افرادی که دائما فکر می‌کنند بیمارند
وسواس خودبیمارانگاری
افسردگی، اضطراب یا خودبیمارانگاری؟
وسواس خود بیمار انگاری
باید این اختلال را بشناسید
توصیه ی روانشناس

خواب چیست و خواب دیدن چیست؟
بررسی پدیده خواب و اختلال های خواب از نگاه روانشناسی
تعریف خواب در یک نگاه
اهمیت خواب
آیا محروم شدن از خواب عوارضی ندارد؟
آیا انسان به خواب نیاز دارد؟
حداقل 30 درصد آدم ها دچار بی خوابی هستند؟
انواع بیماری های خواب
خواب‌ها به چگونگی شکل گیری خاطرات، ارتباط دارند
خواب دیدن و رویا
خواب دیدن - چرا خواب می‌بینیم؟
خواب دیدن - چرا دانستن تعبیر خواب و رویا اهمیت دارد؟
خواب‌های خشونت‌آمیز و احتمال ابتلا به پارکینسون
رابطه شب زنده داری با کابوس دیدن
مردان و خواب‌های جنسی
کنترل خواب دیدن
فعال بودن هوشیاری و منطق در خواب دیدن
توصیه ی روانشناس

پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
درباره کم رویی ناشی از استرس یا فشار روانی
کمرویی معمولاً در چه شرایط و مواقعی دیده می شود؟
کمی چه تاثیراتی را با خود برای اشخاص به وجود می آورد؟
راهکارهای طلایی روانشناسی برای مقابله با کمرویی ناشی از استرس یا فشار روانی
درمان چندوجهی کمرویی و اختلال اضطراب اجتماعی
کمرویی ناشی از کمبود اعتماد به نفس یا هراس اجتماعی؟
درمان کمرویی با دارو، مشاوره یا هر دو
مطالعه خانواده و کمرویی
ارزیابی اجتماعی و کمرویی
توصیه ی روانشناس
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
اختلال وسواس فکری - عملی
تعریف اختلال وسواس
اختلال وسواس فکری عمل چیست؟
تعریف افکار وسواسی - اعمال وسوسی
شناسایی یا میزان شیوع
سبب شناسی اختلال وسواس فکری - عملی
نشانه ها علائم و خصوصیات بالینی
ارزیابی وضعیت بیمار
درمان اختلال وسواس فکری - عملی
درمان اختلال وسواسی اجباری
ERP (مواجهه و پیشگیری از واکنش)
روان‌درمانی شناختی – رفتاری (CBT) هم در درمان اختلال
توصیه ی روانشناس
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
اختلال استرس پس از سانحه
تعریف اختلال استرس پس از سانحه
سه ویژگی اساسی اختلال استرس پس از سانحه
تاریخچه پیدایش اختلال اضطراب پس از سانحه
همه گیر شناسی یا میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه
دامنه ابتلا به اختلال پس از سانحه
چگونه (PTSD)شروع می گردد؟
چه چیزی PTSDرا تشدید می کند؟
آیا حوادث روزمره هم ممکن است PTSDایجاد کنند ؟
چرا PTSDاتفاق می افتد ؟
چگونه من متوجه شوم که بر یک حادثه تلخ غلبه کرده ام ؟
چرا اغلب PTSDتشخیص داده نمی شود ؟
چگونه می توانم بفهمم که PTSDدارم ؟
چگونه می توانیم به خودمان کمک کنیم ؟
سبب شناسی اختلال استرس پس از سانحه
عوامل روان پویایی
علائم و نشانه ها و خصوصیات بالینی اختلال استرس پس از سانحه
سیر و پیش آگهی اختلال استرس پس از سانحه
ارزیابی و تشخیص اختلال استرس پس از سانحه
درمان اختلال استرس پس از سانحه
درمانهای متمرکز بر جسم
کدام درمان ابتدا باید مد نظر قرار گیرد ؟


قسمتی از متن

تحلیل و بررسی استرس در زندگی

پرسش مراجع
دختری هستم ۲۴ ساله که مدتی است احساس می کنم در رفتار ماهی تغییرات به وجود آمده که تمام زندگی ام را تحت تاثیر قرار داده است. علائمی همچون پریشانی بی حوصلگی و تشویش و استرس دائمی. حتی موقع درس خوندن خواندن امتحانات دانشگاه نیز استرسم را بسیار آزار می‌دهد. به طوری که واقعاً در سر جلسه امتحان تمام وجودم را می گیرد. نمی دانم چه کار باید بکنم؟ لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ روانشناس
خواهر محترم! به طور کلی استرس حاصل نیاز ما به سازگاری فیزیکی احساس در مقابل یک تغییر است. استرس تا حدی می‌تواند مفید واقع شود. چرا که زندگی جذابیت و تحرک ببخشد و ما را روی پای خودمان نگه میدارد.
امروزه در عصری زندگی می کنیم که استرس با فشار روانی چیزی جدایی ناپذیر از زندگی مان تلقی می شود.
استرس عبارت از: که می‌تواند عاطفی و موقعیتی باشد.
مراحل سه گانه استرس عبارتند از:
۱.هشدار   ۲.مقاومت   ۳.خستگی مفرط
توصیه می کنم که زیاد خودتان را درگیر مسائل حاشیه‌ای نکنید. تغییر رژیم غذایی, تغییر شرایط مکانی به ایجاد افکار مثبت, دور کردن افکار منفی از خود, عدم توجه به صحبت‌های دیگران آینده نگری مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه هستند و اندیشیدن به این مقوله که همه انسان ها در شرایط کنونی با استرس زندگی می‌کنیم واین موضوع نه تنها مختص شما نیست, می تواند به شما کمک شایانی نماید امیدوارم که خواسته هایتان برسید.

درباره استرس و روشهای مقابله با آن
به طور کلی استرس حاصل نیاز ما به سازگاری فیزیکی ذهنی و احساسی در مقابل یک تغییر است.
استرس تا حدی می‌تواند مفید باشد چرا که زندگی جذابیت و تعلق می بخشید و ما را روی پای خودمان نگه میدارد.
امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که استرس جزئی جدایی ناپذیر از زندگیم تلقی می شود.

تعریف استرس
استرس عبارت است از: هر نوع فشار یا نیرو این فشار میتواند جسمانی باشد مانند: استرس حوصله از انجام دادن تکالیف و استرس ناشی از یک بیماری توانفرسا. همچنین فشار می تواند عاطفی موقعیتی باشد مانند: استرس و فشار خون بالا و استرس محدودیت شغلی. امروزه اصطلاح استرس به طور غیر دقیق برای هر رویداد یا موقعیتی که موجب ناکامی عصبانیت یا اضطراب شود به کار می رود.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری


پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری

دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری تألیف بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری، در قالب ppt و در 36 اسلاید، قابل ویرایش، شامل رعایت انصاف در افشای اطلاعات، نیاز به گسترش دادن سیستم افشای اطلاعات، پیشنهاد بدفورد برای افشای اطلاعات، تئوری لِو (levs)سیاست مبتنی بر برابری و کارایی سیاست های

دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری

پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری های حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان
پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری های حسابداری بلکویی
پاورپوینت فصل 7 کتاب تئوری های حسابداری بلکویی
پاورپوینت خلاصه کتاب تئوری های حسابداری بلکویی
تئوری های حسابداری پارسائیان
پاورپوینت رعایت انصاف افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری
رعایت انصاف در افشای اطلاعات
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 691 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36

دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری، در قالب ppt و در 36 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

رعایت انصاف در افشای اطلاعات

نیاز به گسترش دادن سیستم افشای اطلاعات

پیشنهاد بدفورد برای افشای اطلاعات

تئوری لِو (levs):سیاست مبتنی بر برابری و کارایی سیاست های حسابداری

حفظ حریم شخصی مصرف کننده،دیدگاه (gaa)گ آ

دستاوردهای کمیته جنکینز (jenkins)

گسترش دامنه افشای اطلاعات حسابداری

گزارشگری ارزش افزوده

گزارشهایی برای کارکنان

گزارشگری وحسابداری اجتماعی

افشای اطلاعات بودجه ای

گزارشگری و حسابداری جریان نقدی

حسابداری منابع انسانی

سودمندی منابع انسانی

نظریه ارزش منابع انسانی

معیارهای سنجش دارایی های انسانی

 

قسمتی از متن:

افشای اطلاعات بودجه ای: حسابداران و افراد غیر حسابدار با چالش ناشی از وجود استفاده کنندگان گوناگون و نیازهای اطلاعاتی متنوع روبه رو هستند وبه طور دایم می کوشند روش های گزارشگری مالی مناسب تری را ارائه نمایند؛ این گروه توصیه کرده اند که می توان اطلاعات پیش بینی شده را هم در صورت های مالی گنجانید. پیشنهادها متفاوتند و دامنة آنها از ارائة داده هایی در مورد بودجه تا اطلاعاتی در مورد پیش بینی سود (گزارشگری سالانه ، میان دوره و آینده های قابل پیش بینی) گسترش می یابد. یکی از هدف هایی که در« گزارش تروبلاد» ، برای حسابداری مالی تعیین شده است، افشای این گونه اطلاعات را تأیید می کند: « یکی از هدف های صورت های مالی این است که برای فرایند پیش بینی، اطلاعاتی سودمند ارائه کنند.

 

توضیحات:

کتاب تئوری های حسابداری تألیف احمد ریاحی بلکویی ترجمه دکتر علی پارسائیان، از جمله منابع مهم درسی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. این فایل شامل پاورپوینت فصل هفتم این کتاب با موضوع " رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری " می باشد که در حجم 36 اسلاید همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب تئوری حسابداری بلکویی ترجمه پارسائیان با موضوع رعایت انصاف، افشای اطلاعات و روندهای آینده در حسابداری

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلال استرس پس از سانحه (قربانیان تجاوز جنسی، کودک آزاری و ...)


پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلال استرس پس از سانحه (قربانیان تجاوز جنسی، کودک آزاری و ...)

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلال استرس پس از سانحه در 51 صفحه ورد قابل ویرایش به زبان فارسی با فرمت doc به همراه فایل زبان اصلی پروتکل


مشخصات فایل
تعداد صفحات51
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلال استرس پس از سانحه در 51 صفحه ورد قابل ویرایش به زبان فارسی با فرمت doc به همراه فایل زبان اصلی پروتکل

 

 

 

ویژگی های کلی محصول :

 

آماده سازی در ۱2 جلسه درمانی

شامل توضیحات کامل درباره بیماری، تشخیص آن ، مفهوم ، اصول شناخت بیمار، شرح کامل 12 جلسه ارزیابی و درمان و منابع

توضیح کاملِ تک تکِ مراحل هر جلسه

در 51 صفحه ورد قابل ویرایش با زبان فارسی با فونت bnazanin اندازه ۱۴ فاصله خطوط ۱.۵

رفرنس دهی معتبر + تمامی منابع استفاده شده

برگرفته از فصل 6 کتاب International Handbook of Cognitive and Behavioural Treatments for Psychological Disorders که به رایگان همراه فایل دریافت می کنید .

نحوه دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین، قادر به دانلود خواهید بود .

 

فهرست مطالب موجود :

 

معرفی

 

بروز علائم به 3 دسته گروه تقسیم می شوند.

 

تئوری یادگیری

 

تکنیک های مدیریت اضطراب

 

تئوری پردازش احساسی

 

تکنیک های ارائه شده

 

درمان پردازش شناختی

 

پروتکل درمان پردازش شناختی  ( جلسه به جلسه )

جلسه اول (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه دوم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه سوم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه چهارم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه پنجم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه ششم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه هفتم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه هشتم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه نهم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه دهم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه یازدهم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

جلسه دوازدهم (مراحل و توضیحات هر مرحله)

حساسیت پذیری چشمی و پردازش مجدد

 

دستورالعمل های آینده

مراجع و منابع (6 صفحه)

 

بخشی از متن :

 

اختلال پس از سانحه (PTSD) یک الگو از علائم را توصیف می کند که ممکن است در افرادی که تجربه ی استرس های پس از حادثه را داشته اند، پیشرفت کند.

PTSD با یک تشخیص رسمی در 1980 با ظهور DSM-III (APA,1980) ایجاد شد. اگر چه بسیاری از علائم PTSD از قبل شناخته شده بود. معیار ها به طور عمده از مطالعه بر روی سربازان جنگی حاصل شد. اما از آن زمان PTSD به طیف گسترده ای از گروه های آسیب دیده مانند بازماندگان تجاوز جنسی، سوء استفاده  جنسی در کودکی، سوء استفاده فیزیکی ( مانند خشونت )، مجازات و همچنین بلایای طبیعی یا انسانی به کار برده شد. برای تشخیص PTSD مطابق DSM-IV (APA, 1994) فرد ابتدا باید تجربه، شواهد یا در غیر این صورت با یک رویداد که شامل مرگ واقعی، تهدید به مرگ ، آسیب جدی یا تهدید جسمی، فیزیکی است، داشته باشد. ثانیا ، پاسخ فرد به این رویداد شامل ترس شدید، بیزاری یا درماندگی باشد. بنابراین رویداد به عنوان ضربه ای تعریف می شود که شامل مرگ و یا آسیب جدی یا تهدید به مرگ و آسیب است و فرد نقش منفی قوی ای در پاسخ به رویکرد دارد.

در نسخه های قبلی DSM (APA, 1980; 1987) یک عامل استرس زای آسیب زننده به عنوان یک رویداد خارج از تجربه ی معمولی انسان تعریف شده است که تقریبا هر کسی آن را به شدت مضطرب می یابد.متاسفانه، به لحاظ تکنیکی، تجربه های رایج آسیب زننده مانند سوء استفاده های دوران کودکی، خشونت خانوادگی و تجاوز جنسی به علت فراوانی آن ها حذف شده اند. تعریف     DSM-IV مشکل را از بین برده و تأکید می کند که تهدید مستقیم یا غیر مستقیم به طور ویژه باعث آسیب رساندن یک رویداد باشد. این از مطالعات متعدد تحقیقاتی حاصل شد که فهمیدند که تجربه ی تهدید زندگی یک عامل پیش بینی کننده مهم در پیشرفت PTSD است (Blank,1993; Davidson & Smith, 1990; Kilpatrick & Resnick, 1993; March, 1993).

 

نمونه ای از جلسات پروتکل درمانی :

 

جلسه 1:

 

  1. بررسی اجمالی درمان
  2. آموزش: PTSD و نشانه ها
  3. جمع آوری اطلاعات : علائم PTSD مراجع و علائم مربوطه
  4. آموزش: تئوری پردازش اطلاعات
  5. جمع آوری اطلاعات : حمله ی جنسی به مراجع
  6. ارائه ی اهداف و منطق درمان
  7. مشخص کردن تکلیف خانه : شرح آسیب

 

اهداف اصلی جلسه 1، آموزش، جمع آوری اطلاعات و ایجاد ارتباط است. به مراجع اطلاعاتی راجع به PTSD شرح داده می شود، اطلاعات تئوری پردازش  ( از جمله ترکیب و تطابق ) چرایی PTSD  و چگونگی حفظ آن توسعه می یابد.

 

معالج، مراجع را دعوت به بحث درباره ی نشانه ها می کند که برای او مشکل تر است و تأکید می کند که برای افرادی که در معرض آسیب بوده اند، تجربه ی چنین مواردی از علائم رایج است. در چارچوب این اطلاعات ، معالج یک مرور کلی از اجزای درمان ارائه می دهد. اهداف اصلی درمان را بیان می کند و پایه ی درمان را فراهم می سازد ( تئوری و منطق CPT را در بالا ببینید )

 

هدف از این کار این است که به مراجع کمک کند بفهمد که درمان چیست و اهمیت پیشگیری از درمان را بفهمد. از آنجایی که رفتار اجتنابی یک جزء اصلی از PTSD است وممکن است با درمان همراه شود، به مراجع هشدار داده می شود و تشویق می شود که از تمایل به انجام جلسات درمان آگاه شود یا  تکالیف خانه واگذار شده را کامل کند. معمولا با پیش بینی رفتار اجتنابی و مشخص کردن هر تلاش بعدی برای دوری از اجتناب کردن، اکثر مراجعین کاملا با پروتکل درمانی موافقت می کنند. یکی دیگر از اهداف مهم این است که از مراجع دعوت می شود که درمان را به عنوان یک همکاری بین مراجع و معالج ببیند و درک کند که موفقیت بستگب به تلاش مراجع و معالج دارد. علاوه بر این، معالج از مراجع می خواهد به طور خلاصه آنچه برایش اتفاق افتاده را شرح دهد. بسیاری از مراجعین ما در حال حاضر تحت یک ارزیابی گسترده اند. بنابراین نیازی به بررسی عمق این مرحله ، نه در مورد ویژگی های آسیب  و نه نشانه های بیمارنیست. به هر حال، با در نظر گرفتن آسیب، معالج قادر به تعیین یک حالت غیر داورانه برای پروتکل درمان است و می تواند بیان کند که تمرکز درمان به طور مستقیم بر تجربه ی آسیب خواهد بود. این همچنین اجازه می دهد تا معالج و مراجع با یکدیگر آشنا شده و برای معالج شروع پیش بینی مراجع است. در پایان جلسه، از مراجع خواسته می شود که حداقل یک صفحه در مورد مفهوم آسیب خود با توجه به باور هایش در مورد خود و دیگران بنویسد.

 

جلسه ی 2:

 

  1. مرور تکلیف: مراجع نظرات خود را اظهار می کند
  2. شناسایی نقاط ضعف
  3. معرفی ارتباط بین افکار و احساسات
  4. معرفی صفحات A-B-C
  5. تکلیف خانه : صفحات A-B-C

 

هدف این جلسه، شروع شناسایی نقاط ضعف مراجع است. در ابتدا معالج از مراجع در مورد اظهار نظراتی که نوشته است و چیز هایی که از آن یاد گرفته است سوال می کند. این به طور مختصر پردازش می شود و مراجع برای تلاش هایش در شروع تفکر درباره ی تجربه ی آسیبش تشویق می شود.  سپس، از مراجع خواسته می شود تا اظهار نظرات خود را با صدای بلند بخواند. وظیفه معالج این است که به نکات مهم اظهار نظرات گوش کند. هنگامی که مراجع تمام کرد، معالج به مراجع کمک می کند تا نکات مهم را شناسایی کرده و برخی را به طور خلاصه شرح دهد. تلاش به هیچ چالش واقعی ای در این مرحله نمی شود. گاهی اوقات ممکن است معالج نقطه ضعف بعدی را برای تعیین این که باورهایش چقدر عمیق است استفاده کند. به عنوان مثال، برای یک مراجع که می گوید فکر می کند که به هیچ مردی نمی تواند اعتماد کند، معالج می تواند بپرسد آیا هیچ مردی نیست که شما به او اعتماد کنید؟ حتی یک نفر؟

بیشتر مراجعین می توانند حداقل یک یا دو مرد را معرفی کنند و این می تواند به آن ها کمک کند تا بفهمد که این باور مطلق نیست. دیگران ادامه می دهند که آن ها هرگز ملاقات با فردی که قابل اعتماد بود نداشته اند. این به معالج می گوید که مراجع چه انعطافی نشان می دهد و کار چقدر پیش می رود. این پروسه همچنین به مراجع دیدگاه های دیگر ممکن را معرفی می کند. بیشتر مراجعین این وظیفه را تکمیل می کنند. با این حال، هنگامی که رفتار های اجتنابی قوی اند، برخی مراجعین ممکن است بدون انجام تکالیف خود به مرحله ی بعدی بروند. در چنین مواردی ضروری است که معالج با ملایمت آن را برچسبی با عنوان اجتناب بزند ( هرچند بهانه ای برای مراجع ) و سپس مراجع را مجبور به انجام تکلیف در جلسه با معالج کند و تکلیف دوباره واگذار می شود. این، این پیام را القا می کند که تکالیف مهم اند و نمی توان از آن ها اجتناب کرد. پس از آن ارتباط بین افکار و احساسات معرفی شده است. به عبارت دیگر، آنچه ما فکر می کنیم بر چگونگی احساس و علم ما مؤثر است. به عنوان مثال یک دانش آموز در امتحان شکست می خورد او به خود می گوید:"من یک احمق هستم ". این اندیشه منجر به احساساتی مانند غم و ناراحتی  ( در خود) می شود. اگر ، با این حال، او به خود بگوید :" تو خیلی مطالعه نکردی ، تو باید برای امتحان بعدی بیشتر مطالعه کنی."، دانش آموز ممکن است احساس ناراحتی کمی داشته باشد که او مطالعه نکرده و قصد دارد دفعه ی بعد بهتر عمل کند. افکار دقیق یا اظهار نظرات خود منجر به احساسات مناسب می شود در حالیکه تصورات نادرست و اظهار نظرات احساسات نا مناسب و غیر ضروری را ایجاد می کند. تصورات نا درست یا نامنطبق نتیجه ای از تشبیه و جایگزینی نامناسب اند. درک این ارتباط بعد از درمان زمانی که مراجع به چالش فکر کردن درباره ی این نکات می رسد مهم است. به منظور آموزش به مراجع، چگونگی مرتب سازی افکار و احساسات ، صفحات A و B و C معرفی شده اند ( شکل 1-6 ). ستون A برای رویداد هاست. ستون B برای افکار  و ستون C برای احساسات  است. در مثال بالا " من در امتحان شکست خورده ام " در ستونA  نوشته شده است. " من یک احمق هستم " در ستون B و "من احساس غم و ناراحتی می کنم " در ستون C نوشته شده است. گاهی اوقات ما کلمات " من احساس می کنم" را در مقابل یک فکر قرار می دهیم ( من احساس می کنم یک احمق هستم  ) و آن را یک احساس در نظر میگیریم در حالیکه واقعا یک فکر است ( من احمق هستم ) که باعث غم و عصبانیت می شود. بنابراین، مراجع 4 احساس اساسی ارائه می دهد : عصبانیت، غمگین بودن، خوشحالی و ترس. هر یک از این ها می تواند شدت متفاوتی داشته باشند و یا با سایر احساسات ترکیب و احساسات جدیدی بسازند. بنابراین ، از مراجع خواسته می شود برای تشخیص احساسش بر این 4 احساس تمرکز کند. برای تکلیف خانه، مراجع باید حداقل 2 صفحه ی A-B-C را هر روز انجام دهد.یکی باید درباره ی فکر در مورد تجاوز و دیگری می تواند در مورد یک اتفاق روزمره مثبت یا منفی باشد. از آن جایی که اکثر افراد راحت تر وقایع و یا احساسات را می یابند به مراجع برای شروع ستون A یا C معرفی می شود.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود